måndag 30 november 2009

Skrädderi og kostym

Tre veckor har gått siden kollationeringen av Trollguld. Dette innebärer at vi nå har kommet halvveis i produktionsprosessen. Repetitionerne blir hyppigere og hyppigere og på stora scen har det börjat att hende flere greier. Dekoret har snart kommit på sin plass och scenografien ligner mer på den lille scenmodellen som Eva hadde som utganspunkt - bare nå i et mye större format. Selv er jeg svärt nyfiken på å se hur det går med kostymene som skal anvendas i forestillingen.


Malmö Operas skrädderi ligger ikke langt borte fra selve operahuset. Jeg har avtalt möte med Margareta Palmgren, kostymkoordinator for Trollguld og skal treffe henne på skrädderiet i dag. Margareta vil vise meg rundt på avdelingen hvor kostymene til de ulike forestillingene blir skapt. Penn, papir og fotografiapperatet pakkes ned i vesken og jeg begir meg bort til Gulan - huset hvor Malmö Operas skrädderi ligger.


Jeg möter Margareta som viser meg rundt på skrädderiet. Margareta forteller at det jobber 8 fastansatte på avdelingen. Som oftest skal man kunne gjöre alt av arbeid som ansatt, men det er lett at man får en form spesialitet. Enten det nå er å skape kvinnekostymer eller kostymer til menn.

Arbeidet med klärne til Trollguld startet allerede i oktober. Under hele tillvärkningsprosessen har skrädderna og Trollgulds kostymedesigner, Leif Persson, et tett og godt samarbeid. Leif kommer kontinuerlig med sine åsikter og feedback på det arbeid som utföres.

Her er veggen hvor kostymedesignernes skisser henger.

Bilde viser en kostymeskisse til rollen Amanda i Trollguld - og hvilke tyger som skal brukes til klädningen. Under kan dere se et foto av klädningen når den er klar og hengt opp på stativet.


På skrädderiet jobber man vanligvis med flere forestillinger parallelt. Ettersom det er ganske mange som medvirker i Trollguld, både voksne og barn, er det mye arbeid som skal utföres. Margareta forteller at de siste veckorna som gjenstår, för premiär, vil de fleste bare jobbe med kostymene som skal brukes i Trollguld. Her fölger foto av noen av de kläderna som redan er klare:




I slutet av veckan skal det väre et antall kostymprovningar på skrädderiet. Blant annet skal Elvira, slottsfrugan i Trollguld, sin kostym pröves. Under kostymprovningen skal jeg få väre flue på veggen og delta på aktiviteten.

fredag 27 november 2009

Repetitionerna fortsetter på Malmö Opera

Under formiddagen har hele Trollguld blitt arbeidet igjennom i balettsalen, men uten de medverkande barna og ungdommarna. Sammen med pianisten blir forestillingen repetert scene for scene med sang, dans og musikk. Selv om det mangler kostyme og scenografi blir jeg revet med og lever meg godt inn i gjennomgangen. Musikken og sangen er fantastisk og jeg kjenner at det berörer meg.




Solistene gjör en god repetition av Trollguld. Jeg har allerede begynt å glede meg til og se forestillingen i sin helhet. I neste vecka starter en del repetitioner nede på stora scen, med kulisser og scenografi på plass. Da kommer det til å bli enda mer virkelig. Men på mandag skal jeg först besöke skredderiet for å se hvordan arbeidet med kostymene ser ut.

torsdag 26 november 2009

Stora scen


I ettermiddag er det teknikrep og ljusriktning på stora scen. Under forestillingen skal det nemlig väre en scene hvor voksne og barn kommer opp fra gulvet. Derfor er det en hel del teknik som må ordnes. Masse er blitt gjort siden sist jeg var nede for å ta en titt på dekorarbetet. Til min store overraskelse ser jeg at stenen har kommet på plass.

Her er et närmere bilde av stenen. Til höyre for den kan man tyde en av luckorna hvor barn og voksne kommer til å klatre opp fra kjelleren til scenen.

Pianist og solister repeterer tillsammans


Jeg sitter på kontoret mitt på marknadsavdelingen og hörer at pianisten og solistene er i full gang med å repetere inför Trollguld i balettsalen. En nyfikenhet vekkes og jeg får svärt lyst å gå inn og titte närmere på dette. Jeg tar med meg kameraet mitt for å se og ta bilder mens de repeterer sang og koreografi.


I går övde solistene på koreografien i sin helhet, for at den skulle sitte godt inne. I dag har det derimot blitt jobbet mest med smådetaljene i dansen, som for eksempel hvordan hendene skal beveges.

onsdag 25 november 2009

Produktion og marknad

Ved siden av repetisjoner og oppbygging av scene forekommer det også mange andre typer av arbeid når det gjelder Trollguld. Det er veldig spennende å fölge det kreative arbeidet, men for at Trollguld skal bli en suksess må man også få den potensielle publiken til å ville komme og se forestillingen. Selvsagt må det samtidig finnes noen som holder styr på og har overblikk over alle de typer arbeid som utföres på Malmö Operas mange avdelinger. På Malmö Opera er det to helt konkrete avdelinger som jobber med disse tingene; marknadsavdelingen og produktionsavdelingen.


Produktionsavdelingen på Malmö Opera har 8 ansatte. Dette er produktionssjefen, fire produsenter, en produktionsassistent, produktionskoordinator og produktionssekretär. Til hver forestilling er det tilknyttet en produsent som har ansvaret for forestillingen i sin helhet. Arbeidet han eller hun utförer kan variere i alt fra å skape store kontrakter og avtaler til booking av hotellrom for medvirkende i oppsettingen. Å kunne koordinere de ulike arbeid, som utföres i samband med en forestilling, synes jeg virker som en stor og kompleks oppgave. Spesielt med tanke på at avdelingene som tilhörer Malmö Opera er spredd rundt i staden og ikke ligger i samme bygg. Avdelingene er blant annet Verkstan nede i Västra Hamnen eller Skredderiet som ligger ikke så langt unna Malmö Opera. Ingrid Fransson, produsent for Trollguld, forklarer at hver avdeling har sin egen koordinator og at hennes oppgave går ut på å få feedback fra avdelingskoordinatorene om hvordan arbeidsprosessen går fremover. Det holdes også produktionsmöter regelbundet i forhold til de enkelte forestillingene. Her samles koordinatorene, tillsammans med Ingrid, for å diskutere produktionen og det arbeid de hver i sär utförer. På mötene taes det opp frågor i plenum om det er noe man undrer over eller om det har oppstått ett eller annet problem.

Bilde er tatt fra dagens produktionsmöte i stora konferansrummet.

På Malmö Operas marknadsavdeling jobber det 12 personer. Dette er blant annet marknadsjefen og flere prosjektledere som har ansvar for marknadsföringen av de ulike forestillingene som skal settes opp. På avdelingen jobber også en grafisk designer og en tekstforfatter med det grafiske uttrykk og tekster til affisher, annonser, foldere og programblad.

Bildet viser Malmö Operas marknadsavdeling.

Her ser man noe av det grafiske arbeid som er skapt.

Billetkassen, som er anknuten marknadsavdelingen, står for booking og salg av billetter. Publikutvikleren på avdelingen arbeider på mange sätt direkte med publiken, hvor det arrangeres ulike möter og treff. Blandt annet er det holdt temakvelder på Operaen. Under flere kvelder gennomgåes og diskuteres tema som er plukket ut fra forestillingen. På marknadsavdelingen finnes også en presseansvarlig, som står for all kommunikasjon med pressen og en webansvarlig som arbeider med webben.

På bildet ser vi Ola Persson, webansvarlig på Malmö Operas marknadsavdeling.

Alle disse arbeidsformene er også nödvendige for at Trollguld skal bli en bra og godt planlagt forestilling. Og selvsagt essensielt for at publikum skal få lyst til å komme og se fantasyoperaen når den settes opp.

I morgen ettermiddag skal jeg se den tekniske repetisjonen av Trollguld på Operans stora scen.

tisdag 24 november 2009

Dekorarbete har startet

På Malmö Operas stora scen började man med dekorarbete til Trollguld i går. Scenografien, som er skapt på Verkstan, blir nå kjört fra Västra Hamnen til Malmö Opera for å bygges opp og settes sammen. Som Styrbjörn fortalte i går blir kulisser og attributer laget i flere mindre deler, deretter skal alt settes sammen. Dette for at man lett skal kunne frakte dem fra Verkstan til Malmö Opera og helt til sist dit hvor kulissene oppbevares når forestillingen ikke lenger går på Operaen. Under dagen har jeg värt tilstede på stora scen for å se hvordan man arbeider med oppbyggingen av dekoret til Trollguld.

Bilde viser scenograf Eva Sommerstad Holten sin scenemodell.

Scenen fotografert fra salongen.

Her er et foto av månekulissen som skal brukes under forestillingen.

Her arbeides det videre med dekoren.

Arbeidet kring oppbygging av kulisser og scene vil pågå helt frem til forestillingen starter. Jeg kommer til å titte innom stora scenen senere og ta fotografier når flere ting har kommet på plass.

måndag 23 november 2009

Scenproduktion i Västra Hamnen

I dag starter selve dekorarbetet på Malmö Operas stora scen. Dette innebärer at kulissene til Trollguld er klare og at scenografien skal bygges på scenen. Jeg åker ned til Verkstan for å se arbeidsplassen hvor all scenografi skapes.

Styrbjörn Engström, scenografisk koordinator på Verkstan, möter meg i dören og han starter med å fortelle hvordan scenproduktionens arbeidsprosess ser ut. Först arrangeres det tre ulike möter mellom scenograf og scenproduktion. På mötene presenterer scenografen förslagene sine ved hjelp av ritninger og skisser. Arbeidet granskes av scenproduktionsavdelingen og til sist blir det gjort beräkninger av kostnader og arbeidstimer. På siste möte skal scenografen levere de slutgiltige ritninger, skisser samt scenmodellen. Når alt er klart og fastlagt kan scenproduktionen bestille matriale og starte tillverkningen av scenografin.

Videre forteller Styrbjörn at det tillsamman arbeider 19 personer på Verkstan, alt fra Verkstadsjef, scenografisk koordinator, konstruktör til malere og snickare. Her tillverkas dekor til omtrent 15-18 produktioner hvert år. Ikke bare for Malmö Opera, men også Malmö Stadsteater og Skånes Dansteater.

Styrbjörn tar meg med på en rundtur og visning av Verkstan. Ettersom det meste av kulissene til Trollguld allerede er kjört opp til Malmö Opera, får jeg se hvordan arbeidet ser ut til de kommende forestillingene som Operaen skal ha.


Verkstans snickeri


Smedjan


Fotoet viser et bägare som anvendes i Trollguld. Dette er tatt i Verkstans attributmakeri, hvor det også lages spesialeffekter.


Verkstans monteringshall. Bildet viser kulisser som skal brukes i en annen forestilling enn Trollguld.


Til sist får jeg se den delen av Verkstan der man lager dekormaleri.

Jeg takker Styrbjörn så masse for informasjon og omvisning. Siden kaster jeg meg på sykkelen tilbake til Malmö Opera. I morgen skal jeg väre tilstede på stora scenen for å ta del av selve scenebygge. Det kommer til å bli spennende og se hvordan dette arbeidet foregår.

onsdag 11 november 2009

Sang- og dansrep på Malmö Opera

Under forestillingen Trollguld kommer over 80 barn og unge til å bidra på scenen med alt fra skuespill og akrobatikk til sang og dans. Barna som medvirker er fra Heleneholmskolan, Kulturskolan, Drömmarnas Hus og selvsagt Malmö Operas egne barnekör.


I ettermiddag har jeg värt så heldig å få ta en smugtitt når Malmö Operas barnekör repeterer sang og dans inför forestillingen. Ettermiddagens repetisjoner starter med at barna synger igjennom noen av sangene til Trollguld. Sopraner og alter deles inn rundt pianoet og på et blunk er balettsalen fult med vakre barneröster.


De ulike röstlägene, sopraner og alter, över også hver for seg. Sopranene setter seg ned på gulvet, mens altene synger. Etterhvert byttes det og altene setter seg ned slik at sopranene får mulighet til å öve sine sangröster.


Etter en halvtime sangrepetisjon er det dags å starte inövning av dansen som skal fremföres tillsammans med sangen. Alle barna samles på gulvet i balettsalen og starter repeteringen.


Når dansestegene begynner å sitte skal dans og sang öves inn tillsammans. Jeg imponeres over hvordan barna klarer å huske alt fra dansesteg til sangtekst på en og samme gang.

tisdag 10 november 2009

Äntligen dags!


Endelig har den store dagen kommet og det er dags for kollasjonering av fantasyoperaen Trollguld – og for meg å starte denne bloggen. Kollasjonering er når et teaterstykke, i dette fall Trollguld, presenteres for de som er medvirkende i oppsettingen. Alle som jobber på Malmö Opera får nå ta del av og vite mer om selve forestillingen. I Balettsalen på Malmö Opera er det samlet en god gjeng mennesker. Alle er nyfikne og interessert i å höre mer inngående om Trollguld.


Trollgulds produsent, Ingrid Fransson, starter kollasjoneringen med å önske alle velkommen. Deretter introduserer hun publiken for de som medvirker i Trollguld - alt fra det kunstnerlige team, solister til Malmö Operakör og de som jobber bak scenen. Ordet går så videre til Carolina Lindau og Fredrik Hammar, som jobber på Malmö Operas markedsavdeling med publikutvikling og markedsföring. De forklarer kort hvilke aktiviteter som er i gang, og hvilke som vil komme i gang tiden frem til premiär. Blandt annet arrangerer Malmö Opera en skattejakt for barn og det skal holdes ulike Temakvelder i forbindelse med Trollguld.


Forestillingens regissör, Maria Sundqvist, forteller oss om Trollgulds bakgrunn og tävlingen Opera Aperta, som i bunn og grunn var det som satte i gang ideen og arbeidet kring verket. Maria introduserer oss deretter for forestillingen, hvor vi får smakprov på flere kunstneriske aspekter av Trollguld. Ikke bare verket, men scenografi og kostyme også.


Scenograf Eva Sommerstad Holten beskriver kort tankene og ideene hennes kring Trollgulds scenografi. Hun påpeker at ettersom dette er et stykke for barn kommer det til å finnes en hel del teatertrolleri på scenen. Det kommer til å snurre, uttrykker Eva med et leende om munnen.


Malmö Operas kostymedesigner, Leif Persson, prater deretter om kostymene som skal anvendes i forestillingen. Vi får se skisser av ulike design - og bilder av de ting som har inspirert Leif i sitt arbeid.



Etter introduksjonen får alle gå å ta en närmere titt på scenemodellen som er laget til Trollguld. Selv synes jeg det er fascinerende å se denne lille modellen og samtidig tenke at dette faktisk skal bygges og settes opp på Malmö Operas store scene.




Når kollasjoneringen er ferdig kan forberedelsene og repeteringen inför Trollguld starte. Dermed er produksjonsprosessen i full gang!

måndag 9 november 2009

Et verk er ikke klart för det er mottatt

I desember 2006 utlyste Malmö Opera og Operaverkstan en tonsättartävling kalt Opera Aperta og ett år etter ble vinnerne presentert. Under våren startet Operaverkstan et samarbeid med vinnerne av Opera Aperta, Mathias Lissmyr og Henrik Lagercrantz. Samarbeidet gikk ut på en bestilling av et nytt verk. Verket er blitt til familieforestillingen og fantasyoperaen Trollguld, som både vender seg til barn og har over 80 barn med på scenen. Selve historien er basert på et gammelt sägn om Magelstenen och Trolle Ljungy horn och pipa. Trollguld starter slik:

”Den föräldralöse Simon har vuxit upp i slottet. Han är klumpig och passar inte in. Under förberedelserna till en fest slår Simon sönder en bägare och blir utkörd av slottsfrun Elvira. Han hamnar hos trollen som håller fest under en sten i skogen. Simon blir inbjuden att delta, men en röst varnar honom. Han springer därifrån med trollens bägare i handen…”

I morgen er det kollasjonering på Malmö Opera for forestillingen Trollguld. Her vil jeg delta, for siden å gi dere et smakprov på hva en kollasjonering er.

onsdag 4 november 2009

Trollguld - fra kollasjonering til premiär

Trollguld er en fantasyopera og familieforestilling om et sjefstroll, kidnappede barn, en modig gutt og et magisk beger.

Ved hjelp av denne bloggen skal jeg åpne dörene til Malmö Opera og vise hvordan selve arbeidet bak scenen ser ut. Startskuddet er förstkommende tirsdag, da det er kollasjonering for Trollguld. Jeg vil fölge produksjonsprosessen i seks veckor, frem til Trollgulds premiär på Malmö Opera den 19. desember. Hiv dere på karusellen folkens, for dette kommer til å bli kul!