söndag 20 december 2009

Magisk, fortryllende og melodiöst


Det var med en lettere nervösitet jeg ankom Malmö Opera på premiärdagen til Trollguld. Fra alle kanter strömmet det på med voksne i lag med sine barn. En ting hadde samtlige tilfelles denne ettermiddagen - endelig skulle vi få se forestillingen Trollguld.



Utenfor Operaen var det rigget til med flammekastere for å önske oss et varmt velkommen. Inne i foajén ble vi tilbudt et grönt og kaldt trollbrygg. Stemningen var på topp og plutselig dukket det opp akrobater som viste sine kunster til en forventningsfull publik. Foajén boblet av liv.


Klokken ringte og det var dermed på tide å begi seg inn i salongen for å innta sine plasser. Salongen var fullsatt denne kvelden med barn og voksne. Tiden var kommet og forestillingen kunne dermed begynne. Med stor begeistring fulgte jeg Trollguld - og som jeg på forhånd hadde trodd, var forestillingen en saga for seg selv. Jeg hörte en liten tjei spörre sin mamma forsiktig: Er dette på riktig? Mammaens svar var tydelig og klart: Ja, det er det! Jeg smilte for meg selv og tenkte at det var presis sånn det kjentes. Teaterns magi var et faktum! Med stående applaus ble alle medvirkende og det kunstnerlige teamet mött av publiken da kveldens forestilling var slutt. En velfortjent belönnig etter en fantastisk fin innsats av dem alle.

Med Trollgulds melodier i hodet tuslet jeg stille og rolig hjem da forestillingen var slutt. Og det er med vemod jeg skriver de siste linjer i bloggen min. Trollguld er blitt til en fortryllende suksess - og med dette tar også mitt eventyr ende.

lördag 19 december 2009

Den store dagen

Jeg våkner med kriblinger i magen og spenning i kroppen denne morgenen. Skulle nesten tro julaften var her, bare 5 dager for tidlig. Men nei, det er ikke julaften. I dag hender noe helt annet, det er premiärdagen for Trollguld!!
I 6 veckor har jeg fulgt den spennende produktionsprosessen til Trollguld. Folk har åpnet dörene for meg og med stor glede vist sine fantastiske arbeidsplasser på Malmö Opera. Det kunstnerlige teamet har med vennlighet latt meg väre tilstede mens de har arbeidet med sine deler inför Trollguld. Tusen takk alle sammen for at jeg har fått mulighet til å følge alle disse bitene av hvordan en forestilling faktisk blir til. Det har blitt til en uforglemmelig opplevelse for meg.

Om ikke så lenge begir jeg meg opp til Malmö Opera. En time för forestillingen starter skal det väre show utenfor Operaen med flammekastere og akrobatikk. Jeg gleder meg som aldri før. Nå har den store dagen endelig kommet!

Premiärdagen


Fjäderlätt hänger snöflingorna avvaktade stilla i luften utanför fönstret över ett snöklätt Malmö denna kylslagna lördagsmorgon. Timmarna kryper sig närmre inpå premiären och snart ska Trollguld äntligen bli verklighet. Det konstnärliga teamets samlade kraftansträngningar har resulterat i en uppsättning jag är oerhört stolt över och jag väntar med spänning på att det första strålkastarljuset faller över scenen. Nu gäller det bara att hålla tummarna och sätta sig ned och låta sig fångas in i mystiken och sagornas värld. Jag önskar alla ett stort lycka till!

Mathias Lissmyr/Kompositör "Trollguld"

fredag 18 december 2009

Dagen för dagen

Det närmer seg for alvor Trollgulds store premiärdag. I går fikk jeg snakket litt med Mathias, som kunne fortelle meg at han nå begynner å kjenne seg ordentlig nervös. Jeg har også fått noen ord med Maria Sundqvist, Operaverkstans kunstnerlige leder og Trollgulds regissör.


Maria beretter for meg om hennes rolle i Trollguld. Det aller förste hun måtte gjöre, som regissör, var å tolke verket Mathias og Henrik hadde skrevet for Operaverkstan. Marias uppgift var nämligen att bestämma på hvilket sätt historien om Trollguld skulle berättas og hvilket tilltal og stil forestillingen skulle ha. Etter å ha gjort seg noen tanker kring dette, var hennes neste steg å sette sammen det kunstnerlige team.

Det kunstnerlige teamet skulle, tillsammans med Maria, komme overens om hvordan Trollguld skulle formidles og hur det visuelle skulle passe sammen med Marias tanker. Alle måtte väre helt overens om det enhetlige uttrykk. Ved siden av dette var det også Maria som sto bak castingen til Trollguld. På scenen var det planlagt mye rörelse, med store grupper av barn og unge. Spörsmålet ble dermed: Hur hittar man alle disse mennesker? Gjennom Malmö Operas samarbeidspartnere som Drömmarnas Hus, Malmö Kulturskola, Heleneholmsskolan og Malmö Operas egne barnkör kom Maria fort frem til svaret på denna frågan.

Nå, helt på slutet av produksjonsprosessen, har Maria valgt å bare fölge med berättelsen og njute av hur forestillingen har blivit. Självklart jobber hun fortfarande med smådetaljene, men gjör derimot ingen store endringer. Maria känner seg stolt over alt hun har åstadkommit og hva Trollguld har utviklet seg til å bli, uansett hva andre måtte tycke. Själv tycker Maria at Trollguld har fengende melodier og at det er en sympatisk berettelse. Det er ett sätt att hitta tilbake til sagovärlden. Att tänka på hur länge sägner overlever, ettersom mennesker ständigt leser inn sin egen berättelse i dem, synes Maria er svärt fascinerende.

I morgen er tiden kommet for Trollgulds premiär. Maria og de andre som medvirker i forestillingen känner at de verkligen er klara för att begi seg ut på dypt vann. Nu er det dags - og varje forestilling vil kännas som en fest, påpeker Maria. Til sist spör jeg Maria om hun föler seg nervös innför premiären. Ganske resolutt, men med et stort leende på munnen, svarer hun: Ja, verkligen! Det er mange tanker som snurrar rundt i hodet mitt og det förste jeg tenker på når jeg våkner om morningene er Trollguld.

torsdag 17 december 2009

Det rigges opp for utstilling i foajén


I övre del av Malmö Operas foajé skal det väre en liten utstilling knyttet til forestillingen Trollguld. Kulturen i Lund og Malmö Opera har under en lengre tid hatt ulike former for samarbeid. Blant annet viste Malmö Opera forestillingen "Flygande trumman" når Kulturen i Lund hadde utstilling for å hylle Lennart Hellsing sitt 90 års jubileum i år. Utstillingsprodusent Caroline Owman, fra Kulturen i Lund, har laget en unik utstilling knyttet til Trollguld. Jeg fikk väre med når hun rigget opp kunstverket som handler om de saker troll frykter mest av alt.


Skiltet har kommet opp!


Da jeg gikk hjem fra jobb i går, så jeg at skiltet om Trollgulds premiäre var kommet opp på Malmö Operas tak. Dette innebärer at den neste forestilling som skal vises på Operaen er Trollguld. Selv synes jeg det er kjempespennende å tenke på. Jeg gleder meg noe helt vanvittig til å delta på premiären. Selv om jeg har sett mange smakebiter av Trollguld underveis, kan ingenting sammenlignes med dette. Småting endres og justeres konstant. Det er jo derfor man repeterer. Ikke bare for å öve inn sang og koreografi, men også får å se hvordan alt som skjer på scenen fungerer tillsammans. Jeg har heller ikke sett slutten av Trollguld. Så egentlig vet jeg ikke helt hvordan forestillingen ender. Noe skal jo spares til sist!
Dessuten er jeg helt sikker på, at jeg uten problem kan se Trollguld om igjen og om igjen uten att tröttna ett enda sekund.

onsdag 16 december 2009

De siste repetitionerna


Inspicient Peter Tyllgren kaller over höytalerna at klokken er blitt 09.45 og at det dermed er 15 minutter til formiddagens repetition starter nede på stora scen. De neste tre dagene blir nok veldig travle for alle som arbeider med Trollguld. På formiddagene og ettermiddagene blir det vanlige repetitioner, men både i dag og i morgen skal det i tillegg väre genrep med publik på kveldene. Etter gårdagens genrep finnes jeg ikke det minste urolig. Alt sitter som det skal og känslan man får, når man iakttar forestillingen i sin helhet, er helt magnifik. Jeg pakker ned penn, notatblokk og fotografiapperat og går ned til stora scen for å beskue dagens repetition.


Repetitionen handler mye om teknik og hur den skal fungere for å få alt på sin absolutt rette plass. Blant annet er det en scene hvor Simon blir ledet av Amandas röst tilbake til trollen i skogen. Rösten hennes kommer fra begeret som Simon klarte å få med seg sist han hamnet hos trollen. Nå vil han lämna tilbake begeret til de rette eierne etter å ha fått ulike trusler. Når vi hörer rösten til Amanda kan vi samtidig tyde henne på scenen. I dag forsöker regissören Maria, sammen med sitt team, å finne ut hvordan Amanda diskre kan forsvinne fra scenen slik at våre öyne og oppmerksomhet rettes mot Simon, når rösten fra begeret leder han igjennom skogen. Det er mye som skal stemme eksakt når det gjelder lyssetting og på hvilket tidspunkt skjermene på scenen skal kjöres frem og tilbake for å få sceneskifte til å sitte perfekt. Ettersom barna i forestillingen ikke er tilstede må Maria Sundqvist og teaterpedagog Lars Fembro tre inn i deres roller.

Et bilde av Lars hvor han tar på seg rollen som Amanda.

Pressvisning



Så var det dags för pressvisning. Väldiga kameraobjektiv packades varsamt upp ur sina bepansrade förvaringslådor, nyvässade pennor krafsade flitigt över anteckningsblocken och mikrofoner "ett-två"-testades innan samtliga personer hade infunnit sig denna tisdagmorgon i konferensrummet Lilla Bellini på Malmö Opera. En viss kompositör skruvade lite obekvämt på sig i sin knarrande trästol och försökte med ett snett leende dölja den stigande nervositeten. Pressansvarig Catarina Ek hälsade alla välkomna och genast upphörde all aktivitet och uppmärksamheten riktades åt hennes håll. Därifrån rullade det på med presentationer av de medverkande och det konstnärliga teamet. Sedan vidare om operans tillkomst och till sist lämnades utrymme för frågor. Pressen fick sedan inta salongen och bjöds på ett smakprov ur föreställningen. Hedda har tidigare skrivit en mer utförlig summering av dagen lite längre ner på sidan. Inslaget från Svt Sydnytt som var på plats kan ni se här på bloggen.

Mathias Lissmyr/ Kompositör "Trollguld"

tisdag 15 december 2009

Förste genrep med provpublik


Det har värt en hektisk og travel dag på Malmö Opera. Direkte etter pressvisningen skulle det aller förste genrepet av Trollguld utföres, med publik, på Malmö Operas stora scen. Rundt 400 barn, fra ulike skoler i Skåne, var til stede som provpublik. Foajén var fullt med forventningsfulle og spente barn, som var veldig klare for å se Trollguld. Klokken ringte og det var dags for alle å bevege seg inn i salongen for å finne sine plasser. Maria Sundqvist entret scenen og önsket alle velkommen og fortalte hva et slikt genrep som dette innebärer. Ettersom Trollguld ikke har värt fremfört for publik tidligere og dette er förste gangen, kunne det väre noen småfeil ville oppstå underveis. Men mest sannsynlig ville alt flyte fint på. Selv kjente jeg små fjärilar i magen. Endelig skulle jeg få se hele Trollguld og bare nyte forestillingen som det vakre kunstverk det er blitt.

Under forestillingen fikk jeg flere ganger rysninger igjennom hele kroppen og sangen gjorde slik at jeg nesten konstant satt med tårer i öynene. En helt magisk opplevelse - og igjen en toppen innsats av alle medvirkende!

Pressvisning

Jeg trodde tidligere at jeg ikke skulle få tid til å delta på pressvisningen av Trollguld, men til min store glede fikk jeg heldigvis det. Etter pressmöte i Lilla Bellini gikk vi alle inn i salongen for å se et 15 minutters utdrag av Trollguld. Folk fant seg fort tilrette og begynte å gjöre klar kameraene sine.

Visningen gikk supert. Selv satt jeg i salen og fölte meg så glad og stolt på vegne av alle som deltok på scenen. Hvilken visning de fremförte!


Pressmöte


Et antall journalister har fylt konferenserummet Lilla Bellini, som ligger i nedre delen av Malmö Operas foajé. Et lite bord står klart med kaffe og drikke til dem som måtte önske. Det er satt frem et antall stoler i rummet. Lengst frem står en rekke med stoler hvor det kunstnerlige teamet skal sitte - ansiktene rettet mot journalistene. Videokameraer rigges opp og fotoapperatene gjöres klar for dagens pressmöte. Det kunstnerlige team ankommer Lilla Bellini. Solistene har sminke og peruker på, noen har også kostymene på seg. Pressmöte kan dermed starte.


Pressansvarlig, Catarina Ek, önsker alle hjertelig velkommen og begynner å presentere det kunstnerlige teamet for oss. Deretter lemner hun ordet over til regissör Maria Sundqvist. Maria er også kunstnerlig leder for Operaverkstan, som står bak produksjonen Trollguld. Maria forteller kort om bakgrunnen og hvor kul, rolig for ikke å glemme skoj det har värt å arbeide med Trollguld. Hun refererer til et barn som en gang sa fölgende; teater er som en lek. En lek som man visar upp. Jeg synes selv sitatet er med på å beskrive hele Operaverkstan sitt arbeid. Å blande barn og voksne på scenen blir som en lek, med et fantastisk resultat - nemlig Trollguld. Mathias kommer til ordet og forteller om konkurransen Opera aperta som förte til at Trollguld ble til Trollguld. Musikken i Trollguld betegner han som en blanding mellom opera og musikal. Filmer som Harry Potter og Sagan om ringen har värt en inspirasjon under arbeidet med verket.


Pressemöte avsluttes med mingel. Nå får journalistene mulighet til å intervjue personene som er involvert i Trollguld. Flere blir tatt til siden, for på tomandshånd å prate videre om Trollguld og sin egen rolle i forestillingen.

Dagens agenda

I dag skal det väre pressmöte i Lilla Bellini her på Malmö Opera. Det kunstnerlige teamet, regissör Maria Sundqvist og dirigent Andreas Lönnqvist står i spissen for möte og forteller om fantasyoperaen Trollguld. Solistene og Mathias vil også väre tilstede.

Etter pressmöte skal det väre pressvisning inne i salongen. Dette innebärer at en scene fra Trollguld skal vises med solistene og barna samt ungdommene fra Malmö Kulturskola, Drömmarnas Hus, Heleneholmsskolan og Malmö Operas barnkör. Jeg kommer selv ikke til å delta på pressvisningen ettersom jeg senere i formiddag skal se det förste förberedande genrep med provpublik. Provpubliken er ulike skoleklasser fra Malmö og andre steder rundt omkring i Skåne. Skoleklassene skal mötes av publikutvecklar Carolina Lindau i foajén rett etter pressmöte.

Arbetet bakom kulisserna



Lördagens genomdrag var ett stort steg framåt och alla verkade nöjda.
Söndagen och måndagen hade inga sceniska repetitioner och man skulle kunna tro att operahuset då står helt övergivet i tysthet. Ofta är det så att flera produktioner spelas eller repeteras samtidigt så det är sällan tomt där. Men trots att det inte var några andra föreställningar dessa dagar rådde det febril aktivitet därinne.
Det är mycket som ska hinnas med och klaffa fram till premiären den 19:e december.

Jag har själv en bakgrund som sångare inom musikal och opera och har medverkat i olika uppsättningar. Därigenom har jag fått erfarenhet av vilket enormt arbete som kan ligga bakom en föreställning. Både i framtagningsprocessen och under själva spelperioden. Publiken ser bara en bråkdel av den gemensamma arbetsinsats som varje föreställning innefattar. Scenteknikerna, kostymörerna, inspicienten och rekvisitören m.fl., arbetar alla bakom kulisserna för leverera en så bra föreställning som möjligt. De syns kanske inte själva men deras arbete syns desto mer och de är minst lika viktiga som personerna som står i strålkastarljuset.

Vad jag däremot tidigare inte haft så stor kunskap om är alla människor som arbetar med en produktion utan en direkt anknytning till scenen. Nu har jag haft chansen att få en liten inblick i alla dessa personers arbete. En föreställning måste ju t.ex. marknadsföras på olika sätt och pressen måste ha en någon som är kontaktperson och som kan ge dem information. Dessa två nyckelpersoner kallas, kanske inte helt förvånande, marknadsansvarig och pressansvarig.
Ett annat exempel på verksamheter "utanför" scenen är det programblad som ska färdigställas innan premiären i vilket information om handling, medverkande och konstnärligt team bl.a. ska finnas med. På lördagens genomdrag togs det cirka femhundra bilder av fotografen Johan Tötterström som sedan gallrade ut de femtio bästa och finslipade dessa digitalt.
Pia Lindgren, som är grafiker och informatör på Malmö opera, får sedan bilderna och utformar ett färdigt programblad som senare på eftermiddagen skickas iväg för att tryckas. Men innan dess måste det godkännas av det konstnärliga teamet däribland regissören Maria Sundqvist. Bilderna ska såklart vara estetiskt tilltalande men ska även berätta något om föreställningen och ha en enhetlig profil. Med programmet medföljer även en skiva med musiken. Den spelades in på scenen med alla sångare och musiker och mixades sedan av ljudteknikern Stefan Klaverdal. Själva skivan trycks i Tyskland. I slutändan finns så ett färdigt program att köpa innan föreställningen.

Imorgon är det pressvisning. Då kommer några inbjudna tidningar och radio finnas på plats och få information om "Trollguld" och ett litet smakprov ur föreställningen.
Hedda eller jag kommer att kommentera imorgon.

Mathias Lissmyr/Kompositiör "Trollguld"

måndag 14 december 2009

Siste veckan för urpremiär

Arbeidet med Trollguld fortsetter. Jeg kan knapt tro at det er mindre enn en vecka igjen til urpremiär. Repetitionerna ruller på og for min del virker det som om regissör Maria Sundqvist og resten av det kunstnerlige teamet har alt under kontroll. Den vakre scenografien er på plass og ser helt magisk ut, kostymene er fantastiske, koreografi og dans sitter godt - alt passer forestillingen som hånd i handske.

Dirigent Andreas Lönnqvist og kompositör Mathias Lissmyr prater sammen under fredagens repetition på stora scen.

I helgen var jeg inne på bloggen og leste Mathias Lissmyr sitt innlegg. Det å kunne få en fornemmelse av hans tanker og fölelser runt Trollguld er helt toppen. Jeg kan nesten ikke forestille meg hvilken känsla det må väre for Mathias å se dette vakre kunstverket, som han selv har värt med å skape, nå rett för det hele er klart. Derfor ser jeg allerede frem til å lese mer om Trollguld fra Mathias sin synsvinkel.

I morgen skal det väre pressmöte og visning her på Malmö Opera. Jeg gleder meg til å delta og se hvordan dette fungerer i virkeligheten.

fredag 11 december 2009

Ur kompositörens synvinkel



Med skräckblandad förtjusning sitter jag förpassad in i salongsmörkrets anonyma tillvaro och handlingsförlamat betraktar detta spektakel till skådespel som tar form framför mig.
Jag försöker förgäves filtrera och sortera alla miljarder intryck som kastas mot mig på en och samma gång. Ett myller av trollbarn ilar som illrar fram över scengolvet samtidigt som en reslig gestalt hotfullt och sakta glider ut ur dimmiga vrår och in i dämpat scenljus. Zack, föreställningens ”bad guy”, har gjort entré.
Från att länge ha varit en skrivbordsprodukt och en framtidsvision växer nu ”Trollguld” fram till en fullskalig och livs levande föreställning i nuet. Dirigenten eldar på musikerna, koreograferat skuggspel dansar över spelplanen, röster ekar mellan stenpelarna och ljuset brottas med mörkret för sin överlevnad. Föreställningen har fått liv. Torsdagskvällens genomdrag är mitt första möte med realiseringen av ”Trollguld” och det blir nästan för mycket för mig att ta in på en gång. Jag är mållös, livrädd och upprymd samtidigt. Jag sitter som fastklistrad i stolsraden och inser att jag inte har någon som helst kontroll över situationen ifrån min position som åskådare. Ändå kan jag lugnt konstatera att föreställningen nu ligger i händerna på fullfjädrade proffs. Fantastiska människor arbetar som febrilt med att kunna lyckas sjösätta denna skuta med de korta tidsramar och knappa resurser som finns att tillgå. Hela det stora maskineriet tuffar på i full fart och styrs målmedvetet av regissören Maria Sundqvists vana hand vid rodret. Jag får helt enkelt lugnt finna mig i att sjunka ned i stolen, åka med denna resa och försöka att bara njuta av färden.

Jag kommer att, liksom Hedda, följa repetitionerna fram till premiären den 19:e december nästa vecka och göra korta kommentarer här i Heddas blogg. Jag kommer berätta lite om hur Trollguld blev till och själva tävlingen, ”Opera aperta”, som möjliggjorde detta. Det blir också lite allmänna tankar som dyker upp längs med vägen.

Mathias Lissmyr/ Kompositiör av ”Trollguld”

Repetition fra et musikalsk perspektiv


I går kveld gikk jeg ned til stora scen litt för repetitionen startet. Orkesteret hadde enda ikke kommet. Salongen var helt mörklagt og jeg kunne se at attributene holdt på å gjöres i stand oppe på scenen.

Etterhvert ble belysningen på scenen justert. Mens småting ble ordnet begynte flere og flere fra orkesteret å komme for og innta sine plasser i orkesterdiket. Orkesteret startet å gjöre klar sine instrumenter og salongen ble med en gang fylt med ulike toner.

Danserne kom inn i salongen og satt seg godt tilrette mens de ventet på at repetitionen skulle starte.

Kveldens repetition skulle först og fremst väre ut ifra et musikalsk perspektiv. Hvilket innebärer at det hovedsakelig var orkesteret som skulle öve på musikken til Trollguld. Dirigent Andreas Lönnqvist bestemte hvilke stykker han mente det måtte repeteres på. Solistene og de medvirkene danserne, samt koret inntok scenen og repetitionen kunne dermed starte.



Flere scener ble repetert om og om igjen, helt til de satt som de skulle. Når dansemoment og sang satt perfekt applauderte vi som satt i salen for å beskue repetitionen.

torsdag 10 december 2009

Vurdering og korrigering


Tirsdagens huvudgenomdrag syntes jeg gikk veldig bra. Poenget med å gjöre en slik repetition er for å se og teste om alt fungerer som det skal på scenen. Her vurderes det om sminken skal legges annerledes eller om noe må korrigeres i forhold til kostyme eller scenografi. Selvsagt er det også en mulighet for solistene og orkesteret å se hvor mye mer som eventuelt må repeteres för premiären.


Hver formiddag fremover, er det nå satt av flere timer til repetitioner nede på stora scenen. På kontoret mitt, oppe på markedsavdelingen, finnes en skjerm hvor jeg kan fölge alt som skjer nede på scenen. Ved siden av det hörer jeg når inspicienten, Peter Tyllgren, kaller over höytalerne samtlige av de medvirkende til scenen når repetitionen skal starte. Peter informerer også om pauser og hvor mange minutter det er igjen til repetitionen starter. På denne måten oppstår det ingen forvirring og alle vet hvor og når de skal möte.

Jeg gikk ned for å se litt på dagens repetition med pianist, solister og dansere. Scenen som de gikk igjennom var den hvor danserne og barna kommer opp fra scenegulvet. Til min store glede var kompositören Mathias Lissmyr, han som har skrevet fantasyoperaen Trollguld, også til stede under repetitionen. Jeg fikk pratet litt med Mathias og det viste seg at han godt kunne tenke seg å skrive noen innlegg på bloggen. Det kommer til å bli kjempespennende å fölge hans tanker rundt arbeidet med Trollguld, når han gjesteblogger her.

I kveld skal jeg ned i salongen for å se når orkesteret över tillsammans med solister og dansere.

onsdag 9 december 2009

Teaterns magi


Når alle solistene hadde fått lagt sminken, var det så og si bare å gå ned til stora scen. Nå var tiden nemlig kommet til å starte huvudgenomdraget for kvelden. Jeg var svärt spent på å se hvordan sminken ville fungere på scenen og forsto fort hvorfor det var lagt så pass masse sminke på solistene. Den virket jo närmest naturlig nå.


Med tanke på at de fleste i Trollguld har repetert hver for seg syntes jeg det virket forbausende lett å sette det hele sammen. Grunnen til at repeteringene har värt delt opp er fordi det er så mange barn med i oppsettingen som ikke kan öve under formiddagen, ettersom de har skole. Men for meg som beskuer virket det som om de ikke hadde gjort annet enn å repetere tillsammans. Under genomdraget kunne jeg höre regissören, Maria Sundqvist, fnitre til innimellom. Da antar jeg at det var blitt gjort en eller annen liten feil på scenen.



Det var en veldig fin opplevelse å se alt som jeg til nå faktisk bare har sett bitvis, settes sammen til en hel og nesten ferdig forestilling. Alt fra scenografi, orkester, kostyme til peryk og mask har nå falt på sin rette og naturlige plass. Enda fascinerende var det å se hvordan de medvirkende agerte på scenen og faktisk bandt alle bitene sammen. Som vanlig kunne jeg ikke, på grunn av de fengende tonene, sitte stille. Ved siden av dette måtte jeg lene meg så langt frem på stolen som jeg overhode kunne for å komme så närmt scenen og magien som mulig.

Her er flere foto fra kveldens genomdrag:




Huvudgenomdraget var jättebra og på veien hjem fra Malmö Opera kunne jeg flere ganger ta meg selv i å nynne tonene til Trollguld.

Förvandlingen


Det var ganske imponerende å se hvordan arbeidet med sminken foregikk för huvudgenomdraget i går. Da jeg kom opp på avdelingen, for peruk og mask, var arbeidet med å legge sminken på solisten Conny Thimander, som spiller rollen Simon i Trollguld, allerede i full gang. Sminkören spurte hvordan han tolket rollen sin og la deretter masken i forhold til Connys beskrivning.


Etterhvert kom Monica Einarson inn for å få lagt sin sminke. Monica spiller slottsfrugan Elvira i Trollguld. På bilde blir peruken ordnet slik at den sitter riktig.


Solisten Lars Arvidson ble på et blunk omgjort til sin rolle som chefstrollet Zack. Ved hjelp av en tannbörste ble Lars skjegg farget mörkt.


Her er også bilder av hovmästartrollen, spilt av Kristina Ekeroth og Jonas Bjerkén, når de får lagt på sin smink til genomdraget.



Det er tre flickor som spiller rollen Amanda, men i dag var bare to av dem til stede. Her blir det satt på peruk og lagt litt sminke på dem.



Det var ganske forbausende å se de forandringer som kan gjöres ved å legge litt sminke. Maskörene gjorde en fantastisk jobb med å legge masken - og solistene ble forvandlet til helt nye roller.

tisdag 8 december 2009

Huvudgenomdrag av Trollguld i kveld


På Malmö Opera skal det i kveld väre huvudgenomdrag av Trollguld. Hele stykket skal repeteres med orkesteret til stedet. De medvirkende barna og solistene skal, for förste gang, ha på seg kostym og mask på scenen. Jeg skal väre med når sminken legges oppe på peruk og mask avdelingen, för selve huvudgenomdraget starter.


Dermed har også tiden endelig kommet til å få oppleve teaterns magi på direkten. Med magien tenker jeg på de forvandlinger som händer når man ved hjelp av smink, peruk og kostym tar på seg en helt ny rolle. For ikke å snakke om det som deretter vil skje på scenen. Når man som beskuer får känslan av å tre inn i en helt ny verden, på grunn av den fantastiske scenografien som er bygget opp. Jeg ser virkelig frem mot dette!

Ettersom huvudgenomdraget skjer under kvelden, vil innleggene först komme på bloggen i morgen formiddag.

måndag 7 december 2009

Slutdekor


Vi er nå inne i siste fase av arbeidet med scenografien som skal settes opp til Trollguld. I dag skal de aller siste småting med dekoren ordnes på scenen. Alt skal nå väre på sin rette plass og scenografien klar for premiären neste lördag. Jeg går ned til stora scen for å iaktta den siste biten av dette arbeidet, nemlig slutdekoren.


Eva forteller at det arbeidet som utföres i dag mest er korrigeringer av småting som hun selv ikke synes har fungert godt nok under repetering. Ettersom scenen dreier, må alt av scenografi stå perfekt for å unngå at ting kolliderer med hverandre.Det finnes små markeringer på hele scenegulvet som viser eksakt hvor de ulike kulissene skal stå. På Operaen går det flere forestillinger parallelt så scenografien må også väre lett å kunne rigge opp og ned alt ettersom hvilke dager og hvilke forestillinger som vises.

Eva retter på drapperiet ettersom hun syntes det hengte for stramt under fredagens repetition.

Stenen betraktes nöye.