onsdag 25 november 2009

Produktion og marknad

Ved siden av repetisjoner og oppbygging av scene forekommer det også mange andre typer av arbeid når det gjelder Trollguld. Det er veldig spennende å fölge det kreative arbeidet, men for at Trollguld skal bli en suksess må man også få den potensielle publiken til å ville komme og se forestillingen. Selvsagt må det samtidig finnes noen som holder styr på og har overblikk over alle de typer arbeid som utföres på Malmö Operas mange avdelinger. På Malmö Opera er det to helt konkrete avdelinger som jobber med disse tingene; marknadsavdelingen og produktionsavdelingen.


Produktionsavdelingen på Malmö Opera har 8 ansatte. Dette er produktionssjefen, fire produsenter, en produktionsassistent, produktionskoordinator og produktionssekretär. Til hver forestilling er det tilknyttet en produsent som har ansvaret for forestillingen i sin helhet. Arbeidet han eller hun utförer kan variere i alt fra å skape store kontrakter og avtaler til booking av hotellrom for medvirkende i oppsettingen. Å kunne koordinere de ulike arbeid, som utföres i samband med en forestilling, synes jeg virker som en stor og kompleks oppgave. Spesielt med tanke på at avdelingene som tilhörer Malmö Opera er spredd rundt i staden og ikke ligger i samme bygg. Avdelingene er blant annet Verkstan nede i Västra Hamnen eller Skredderiet som ligger ikke så langt unna Malmö Opera. Ingrid Fransson, produsent for Trollguld, forklarer at hver avdeling har sin egen koordinator og at hennes oppgave går ut på å få feedback fra avdelingskoordinatorene om hvordan arbeidsprosessen går fremover. Det holdes også produktionsmöter regelbundet i forhold til de enkelte forestillingene. Her samles koordinatorene, tillsammans med Ingrid, for å diskutere produktionen og det arbeid de hver i sär utförer. På mötene taes det opp frågor i plenum om det er noe man undrer over eller om det har oppstått ett eller annet problem.

Bilde er tatt fra dagens produktionsmöte i stora konferansrummet.

På Malmö Operas marknadsavdeling jobber det 12 personer. Dette er blant annet marknadsjefen og flere prosjektledere som har ansvar for marknadsföringen av de ulike forestillingene som skal settes opp. På avdelingen jobber også en grafisk designer og en tekstforfatter med det grafiske uttrykk og tekster til affisher, annonser, foldere og programblad.

Bildet viser Malmö Operas marknadsavdeling.

Her ser man noe av det grafiske arbeid som er skapt.

Billetkassen, som er anknuten marknadsavdelingen, står for booking og salg av billetter. Publikutvikleren på avdelingen arbeider på mange sätt direkte med publiken, hvor det arrangeres ulike möter og treff. Blandt annet er det holdt temakvelder på Operaen. Under flere kvelder gennomgåes og diskuteres tema som er plukket ut fra forestillingen. På marknadsavdelingen finnes også en presseansvarlig, som står for all kommunikasjon med pressen og en webansvarlig som arbeider med webben.

På bildet ser vi Ola Persson, webansvarlig på Malmö Operas marknadsavdeling.

Alle disse arbeidsformene er også nödvendige for at Trollguld skal bli en bra og godt planlagt forestilling. Og selvsagt essensielt for at publikum skal få lyst til å komme og se fantasyoperaen når den settes opp.

I morgen ettermiddag skal jeg se den tekniske repetisjonen av Trollguld på Operans stora scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar