måndag 30 november 2009

Skrädderi og kostym

Tre veckor har gått siden kollationeringen av Trollguld. Dette innebärer at vi nå har kommet halvveis i produktionsprosessen. Repetitionerne blir hyppigere og hyppigere og på stora scen har det börjat att hende flere greier. Dekoret har snart kommit på sin plass och scenografien ligner mer på den lille scenmodellen som Eva hadde som utganspunkt - bare nå i et mye större format. Selv er jeg svärt nyfiken på å se hur det går med kostymene som skal anvendas i forestillingen.


Malmö Operas skrädderi ligger ikke langt borte fra selve operahuset. Jeg har avtalt möte med Margareta Palmgren, kostymkoordinator for Trollguld og skal treffe henne på skrädderiet i dag. Margareta vil vise meg rundt på avdelingen hvor kostymene til de ulike forestillingene blir skapt. Penn, papir og fotografiapperatet pakkes ned i vesken og jeg begir meg bort til Gulan - huset hvor Malmö Operas skrädderi ligger.


Jeg möter Margareta som viser meg rundt på skrädderiet. Margareta forteller at det jobber 8 fastansatte på avdelingen. Som oftest skal man kunne gjöre alt av arbeid som ansatt, men det er lett at man får en form spesialitet. Enten det nå er å skape kvinnekostymer eller kostymer til menn.

Arbeidet med klärne til Trollguld startet allerede i oktober. Under hele tillvärkningsprosessen har skrädderna og Trollgulds kostymedesigner, Leif Persson, et tett og godt samarbeid. Leif kommer kontinuerlig med sine åsikter og feedback på det arbeid som utföres.

Her er veggen hvor kostymedesignernes skisser henger.

Bilde viser en kostymeskisse til rollen Amanda i Trollguld - og hvilke tyger som skal brukes til klädningen. Under kan dere se et foto av klädningen når den er klar og hengt opp på stativet.


På skrädderiet jobber man vanligvis med flere forestillinger parallelt. Ettersom det er ganske mange som medvirker i Trollguld, både voksne og barn, er det mye arbeid som skal utföres. Margareta forteller at de siste veckorna som gjenstår, för premiär, vil de fleste bare jobbe med kostymene som skal brukes i Trollguld. Her fölger foto av noen av de kläderna som redan er klare:




I slutet av veckan skal det väre et antall kostymprovningar på skrädderiet. Blant annet skal Elvira, slottsfrugan i Trollguld, sin kostym pröves. Under kostymprovningen skal jeg få väre flue på veggen og delta på aktiviteten.

2 kommentarer:

  1. Den kjolen til Amanda, finnes den i min str?

    SvaraRadera
  2. Under teaterns dag kan man faktisk komme til Operaen for å kjöpe noen av de kostymene som er brukt i forestillingene.. Du kanskje kan finne Amandas klädning i din storlek der.

    SvaraRadera