måndag 23 november 2009

Scenproduktion i Västra Hamnen

I dag starter selve dekorarbetet på Malmö Operas stora scen. Dette innebärer at kulissene til Trollguld er klare og at scenografien skal bygges på scenen. Jeg åker ned til Verkstan for å se arbeidsplassen hvor all scenografi skapes.

Styrbjörn Engström, scenografisk koordinator på Verkstan, möter meg i dören og han starter med å fortelle hvordan scenproduktionens arbeidsprosess ser ut. Först arrangeres det tre ulike möter mellom scenograf og scenproduktion. På mötene presenterer scenografen förslagene sine ved hjelp av ritninger og skisser. Arbeidet granskes av scenproduktionsavdelingen og til sist blir det gjort beräkninger av kostnader og arbeidstimer. På siste möte skal scenografen levere de slutgiltige ritninger, skisser samt scenmodellen. Når alt er klart og fastlagt kan scenproduktionen bestille matriale og starte tillverkningen av scenografin.

Videre forteller Styrbjörn at det tillsamman arbeider 19 personer på Verkstan, alt fra Verkstadsjef, scenografisk koordinator, konstruktör til malere og snickare. Her tillverkas dekor til omtrent 15-18 produktioner hvert år. Ikke bare for Malmö Opera, men også Malmö Stadsteater og Skånes Dansteater.

Styrbjörn tar meg med på en rundtur og visning av Verkstan. Ettersom det meste av kulissene til Trollguld allerede er kjört opp til Malmö Opera, får jeg se hvordan arbeidet ser ut til de kommende forestillingene som Operaen skal ha.


Verkstans snickeri


Smedjan


Fotoet viser et bägare som anvendes i Trollguld. Dette er tatt i Verkstans attributmakeri, hvor det også lages spesialeffekter.


Verkstans monteringshall. Bildet viser kulisser som skal brukes i en annen forestilling enn Trollguld.


Til sist får jeg se den delen av Verkstan der man lager dekormaleri.

Jeg takker Styrbjörn så masse for informasjon og omvisning. Siden kaster jeg meg på sykkelen tilbake til Malmö Opera. I morgen skal jeg väre tilstede på stora scenen for å ta del av selve scenebygge. Det kommer til å bli spennende og se hvordan dette arbeidet foregår.

1 kommentar:

  1. Fár lyst til á besöke verkstedet selv, ser ut som de har en kjempekul jobb som varierer i takt med de diverse forestillingene.

    SvaraRadera