fredag 11 december 2009

Ur kompositörens synvinkel



Med skräckblandad förtjusning sitter jag förpassad in i salongsmörkrets anonyma tillvaro och handlingsförlamat betraktar detta spektakel till skådespel som tar form framför mig.
Jag försöker förgäves filtrera och sortera alla miljarder intryck som kastas mot mig på en och samma gång. Ett myller av trollbarn ilar som illrar fram över scengolvet samtidigt som en reslig gestalt hotfullt och sakta glider ut ur dimmiga vrår och in i dämpat scenljus. Zack, föreställningens ”bad guy”, har gjort entré.
Från att länge ha varit en skrivbordsprodukt och en framtidsvision växer nu ”Trollguld” fram till en fullskalig och livs levande föreställning i nuet. Dirigenten eldar på musikerna, koreograferat skuggspel dansar över spelplanen, röster ekar mellan stenpelarna och ljuset brottas med mörkret för sin överlevnad. Föreställningen har fått liv. Torsdagskvällens genomdrag är mitt första möte med realiseringen av ”Trollguld” och det blir nästan för mycket för mig att ta in på en gång. Jag är mållös, livrädd och upprymd samtidigt. Jag sitter som fastklistrad i stolsraden och inser att jag inte har någon som helst kontroll över situationen ifrån min position som åskådare. Ändå kan jag lugnt konstatera att föreställningen nu ligger i händerna på fullfjädrade proffs. Fantastiska människor arbetar som febrilt med att kunna lyckas sjösätta denna skuta med de korta tidsramar och knappa resurser som finns att tillgå. Hela det stora maskineriet tuffar på i full fart och styrs målmedvetet av regissören Maria Sundqvists vana hand vid rodret. Jag får helt enkelt lugnt finna mig i att sjunka ned i stolen, åka med denna resa och försöka att bara njuta av färden.

Jag kommer att, liksom Hedda, följa repetitionerna fram till premiären den 19:e december nästa vecka och göra korta kommentarer här i Heddas blogg. Jag kommer berätta lite om hur Trollguld blev till och själva tävlingen, ”Opera aperta”, som möjliggjorde detta. Det blir också lite allmänna tankar som dyker upp längs med vägen.

Mathias Lissmyr/ Kompositiör av ”Trollguld”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar