torsdag 10 december 2009

Vurdering og korrigering


Tirsdagens huvudgenomdrag syntes jeg gikk veldig bra. Poenget med å gjöre en slik repetition er for å se og teste om alt fungerer som det skal på scenen. Her vurderes det om sminken skal legges annerledes eller om noe må korrigeres i forhold til kostyme eller scenografi. Selvsagt er det også en mulighet for solistene og orkesteret å se hvor mye mer som eventuelt må repeteres för premiären.


Hver formiddag fremover, er det nå satt av flere timer til repetitioner nede på stora scenen. På kontoret mitt, oppe på markedsavdelingen, finnes en skjerm hvor jeg kan fölge alt som skjer nede på scenen. Ved siden av det hörer jeg når inspicienten, Peter Tyllgren, kaller over höytalerne samtlige av de medvirkende til scenen når repetitionen skal starte. Peter informerer også om pauser og hvor mange minutter det er igjen til repetitionen starter. På denne måten oppstår det ingen forvirring og alle vet hvor og når de skal möte.

Jeg gikk ned for å se litt på dagens repetition med pianist, solister og dansere. Scenen som de gikk igjennom var den hvor danserne og barna kommer opp fra scenegulvet. Til min store glede var kompositören Mathias Lissmyr, han som har skrevet fantasyoperaen Trollguld, også til stede under repetitionen. Jeg fikk pratet litt med Mathias og det viste seg at han godt kunne tenke seg å skrive noen innlegg på bloggen. Det kommer til å bli kjempespennende å fölge hans tanker rundt arbeidet med Trollguld, når han gjesteblogger her.

I kveld skal jeg ned i salongen for å se når orkesteret över tillsammans med solister og dansere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar